top of page
IMG_8982.JPG

SORO

Africký tanec

Ostrava

 

Web:

V PROGRAMU

Den: 28.4.2024 (Neděle)

Čas: 10.30 - 12.00

Sál: Shakti Shala (Gong)

Lekce: Drum&Dance: Tanec s bubny

o SORO

"SORO znamená v řeči kmene Malinke (západní Afrika) životní sílu, ducha a energii semínka. Našim cílem je rozšířit vám možnosti trávení volného času, poskytnout prostor pro odpočinek a práci na sobě. Zabýváme se hlavně africkou kulturou - hudbou, tancem a tvorbou, ale čerpáme i z umění jiných přírodních národů a současnosti.

Jako poděkování za podporu a duševní bohatství lidí, kteří africkou kulturou žijí, jsem si zvolili SORO jako název našeho projektu."

Africký tanec je přirozeným způsobem, jak vyjádřit, co cítíme. Pro afričany je to mnohdy jediné dostupné povyražení, a proto je každá slavnost vřele přijata. Účastní se již malé děti a tancovat chce opravdu každý, bez ohledu na věk. K tanci hrají bubeníci na africké bubny (djembe, dundun, sangban, kencedeni). Každý tanec je spojen s konkrétním rytmem a písničkou, a slavností. Specifické rytmy se hrají například ke slizni, obřízce nebo ke svatbě. Co je však společné, je radost z hudby a pohybu.

Marcela Sovadinová

"Cestu k TANCI jsem si našla postupně. Skrze sportovní aktivity a capoeiru jsem našla moderní tanec a zakrátko Afriku, ke které mě (s úsměvem) přivedl čaj. Učím se nejen na workshopech afrického tance (učitelé Koffi Koko, Natascha Noack, Christa Flaig, Annett Hofmann, Cornelie Caiser, Mohamed Bangoura, Diaka Camara, Ellian Bangoura, Tereza Pospěchová ad.), ale i na tanečně-pohybových seminářích a kurzech taneční terapie, dílnách zaměřených na taneční techniky a principy (Mgr. Pavel Bič, Mgr. Jiří Lössl, Rena Milgröm). Nesmírným přínosem pro mne jsou zkušenosti a zážitky ze studijních stáží v západní Africe v letech 2009, 2010 2013, lekce tance i bubnování v Guinei a Mali pod vedením lektorů Les Ballet Africains a  Les  Ballet National du Mali (lektoři Mohamed Cissé, Bete Diabate, Abdulai Conde, Zee Sylla, Issa Cissoko, Tene Damba a mnoho dalších). Dlouhodobě spolupracuji se skupinou Camara, lektoruji workshopy a kurzy u nás i na Slovensku. Jsem zapojena do programu multikulturní výuky (mladezvakci.cz).

Velice si vážím a zakládám na tradici, na které můžeme stavět současnost. Důležitý je pro mne dech, prostor a jejich vzájemný vztah, který vede k přítomnosti. Stále mám spoustu otázek a ráda sdílím odpovědi. Obdivuji Butó.

VÝTVARNĚ aktivní jsem od malička, přes spoustu různých činností jsem se dostala až ke keramice v ateliéru RUK. Výtvarné nadšení jsem dále rozvíjela na Lidové konzervatoři v Ostravě, pod laskavým vedením Jany Smékalové a Pavly Andráškové v ateliéru Kresby, malby, grafiky a ateliéru Textilní tvorby a grafiky. Jako pedagog volného času jsem výtvarně vedla děti v DDM Ostrava. Spolupráci jsem také navázala se Salesiánským střediskem a Knihovnou města Ostravy, pro které jsem tvořila propagační materiály. Dlouhodobá záliba ve světě fantazie mě zavedla až k ilustrování "Pohraničí", které vydal Altar v r. 2008. Můj postoj k výtvarnému umění silně ovlivnilo studium Arteterapie na Univezitě Palackého v Olomouci (pod úžasným vedením PhDr. Petry Potměšilové, Ph.D.). Pořádám krátkodobé semináře, kde propojuji výtvarný materiál s pohybem.

Zajímá mne kultura přírodních národů, ale i pozdní umění (úžasný Franz Marc). Realizuji se mimo jiné textilní tvorbou a technikou obrazů z písku. Zálibu mám zvláště v ornamentech a geometrických vzorech, primitivních symbolech a surových znacích. Mám ráda přírodní poezii.

Pro děti mateřských a základní i středních škol pořádám vzdělávací a zábavné programy – s pohybem a tancem, s výtvarným tvořením. Připravuji další programy pro seniory.

Děkuji všem mým učitelům, průvodcům a přátelům, kteří dokázali nahlédnout do mého srdce, za podanou ruku a otevřenou náruč."

Pavel Nowak

"V roce 1994 v sobě objevil nadšení pro hru na bubny. Začínal jako bubínkář na občasných tzv. bubnovačkách po čajovnách, festivalech atd. Současně jako naprostý rytmický laik začal hrát i na klasickou bicí soupravu. Poté se začal pídit po původu rytmu a technice hry na bubny s celého světa. Nejdříve začal koketovat s latinskoamerickými rytmy, poté africkými, arabskými, indickými i evropskou hudební tradicí. Od roku 1996 začal aktivně koncertovat jako hráč na bubny a perkuse s mnoha hudebními skupinami různých žánrů (Na slovíčko, Lalaland, S21, Timbuktu, O.K.TET, Santóšam, Song of satori, Evolution DEJAVU a další).
 

Od roku 2000 začal studovat pod vedením učitelů z Berlína hudbu národa Mandeng ze západní Afriky a hru na jejich tradiční hudební nástroje djembe a dunun. Začal vystupovat s vlastní skupinou SÖ,SÖ! a pražskými skupinami Drumsystem, Mugee a Tiditade. V roce 2005 podnikl dvouměsíční studijní cestu do Guinei a Mali, poté v roce 2009 a následně v roce 2010. Studoval u význačných bubenických mistrů hru na tradiční lidové nástroje djembe, dunun, gongoma, bolon, balafon a sbíral místní lidové písně. Podařilo se mu i zúčastnit se tradičních rituálů (obřízka, svatba, pohřeb, válečníci…) a zblízka nahlédnout do života místních lidí.

Současně se zajímá o hudbu a myšlení přírodních národů. Sbírá různé tradiční lidové hudební nástroje a učí se na ně hrát a pochopit jejich správné použití v té dané kultuře či stylu hudby. V roce 2002 se začal zajímat o muzikoterapii, tj. působení zvuku a hudby na myšlení a zdraví současného člověka. Čerpal hlavně z myšlení původních kultur a jejich hudebního odkazu, také z dostupné literatury a zúčastnil se i muzikoterapeutických seminářů prof. Šimanovského a Chrise Amrheina. V roce 2008 úspěšně ukončil studium muzikoterapie na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci pod vedením prof. Lubomíra Holzera.

Od roku 2003 pořádá kulturní a vzdělávací akce s hudbou ve školkách, školách, stacionářích, ústavech, dětských domovech, čajovnách, muzeích a festivalech. Od téhož roku vyučuje hru na africké bubny a hraje k výuce afrického, orientálního, moderního a flamencového tance (Tereza Pospěchová, Natascha Noack (GER), Christa Flaig (GER), Blanka Bartoszová, Markéta Dintrová, Marcela Sovadinová). Několik let působil jako korepetitor na bicí nástroje v Taneční škole na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a jako hudebník v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě.

V současné době pořádá workshopy hry na bubny pro děti i dospělé, muzikoterapeutické semináře pro speciální pedagogy a veřejnost, drumcircles, projekce s povídáním o svých cestách po západní Africe, vzdělávací a muzikoterapeutické programy ve školách a stacionářích. Zabývá se prodejem afrických djembe a jejich opravou, hraje na bubny a perkuse ve vlastních autorských skupinách Camara (www.camara.cz) a Dunya, dále ve skupinách Tubabu (rytmy západní afriky), Mamalőr (klezmer), Alan Flamenco project (flamenco), v samba orchestru Bum Bum band, vystupuje s artisty Cirkus jinak a Cyberfire a dalších uměleckých projektech."

Do současné doby vyšla 4 CD, na kterých Pavla můžete slyšet:

  • O.K.TET : I Pharadisi (2003)

  • Camara : Amina (2006)

  • Aurelius Q : Folkways II (2007)

  • Tubabu : Rytmy a písně západní Afriky (2009)

bottom of page